primární prevence selektivní prevence speciálni preventivní programy adaptační programy služby pro pedagogy ceník
Elio nabízí programy pro poslední ročníky mateřských škol, základní a střední školy.
Kontakt:
Koordinátorka programů pro školy (Praha a Středočeský kraj):
lucie.capkova@elio.cz, tel.: 773 125 255
Oblasti:
I. stupeň ZŠ (a poslední ročník MŠ): „Mravenec“
II. stupeň ZŠ a SŠ:
O TŘÍDĚ
Téma: poznání se; nastavení pravidel, spolupráce a domluva; sebepoznání – hodnotový žebříček
Rozsah: 3 – 12 VH
PREVENCE ŠIKANY A AGRESIVNÍHO CHOVÁNÍ
Téma: vyčleňování z kolektivu; efektivní komunikace
Rozsah: 3 – 6 VH
PREVENCE ZÁVISLOSTNÍHO CHOVÁNÍ
Téma: legální a nelegální návykové látky
Rozsah: 3 – 9 VH
PREVENCE RIZIKOVÉHO SEXUÁLNÍHO CHOVÁNÍ
Téma: partnerské vztahy; budoucnost a životní cíle
Rozsah: 3 – 6 VH
NEBEZPEČÍ INTERNETU A KYBERŠIKANA, VLIV MÉDIÍ
Téma: sociální sítě a internet, reklama, konzumní způsob života,
Rozsah: 3 – 6 VH
PREVENCE RASISMU A XENOFOBIE
Téma: multikulturní výchova, respekt a tolerance k odlišnostem
Rozsah: 3 VH
PREVENCE PORUCH PŘÍJMU POTRAVY
Téma: zdravý životní styl
Rozsah: 3 VH
Cíle preventivního programu:
Mezi cíle našich programů patří podpora zdravého sebevědomí, nácvik a podpora komunikačních dovedností, tolerance a respektu (efektivní komunikace, řešení konfliktů, umění říct „ne“), podpora pozitivního klimatu ve třídě, zdravého hodnotového žebříčku, žádoucích protidrogových postojů a zdravého životního stylu.
Při programech úzce spolupracujeme s třídním učitelem, metodikem prevence, výchovným poradcem či školním psychologem.
Forma:
Programy probíhají ve škole, v rozsahu 2 – 3 vyučovací hodiny (dle zakázky školy). Jednotlivé bloky jsou v odstupu max. 14 dnů až 3 týdny. Celkový rozsah realizace je dán zakázkou školy. Programy zpravidla probíhají v dopoledních hodinách (od 1. VH).
Průběh programu:
Před realizací:
-
škola zasílá vyplněnou zakázku
-
Elio (dle potřeby) specifikuje se školou zakázku, navrhnou se konkrétní cíle, jež budou program sledovat a naplňovat – probíhají konzultace vedoucího programů prevence, lektorů, zástupce školy, třídního učitele, školního metodika prevence, příp. výchovného poradce a školního psychologa
-
Elio sepíše kontrakt o programu, který společně se zástupcem školy (ředitel) podepíší
Realizace:
Před a po každém realizovaném bloku se setkají lektoři a třídní učitel/ka. Lektoři seznámí pedagoga s plánovaným programem, jeho cíli a představou o zapojení pedagoga. Pedagog informuje lektory o stavu ve třídě (chybějící žáci, aktuální situace, jiné události, které by mohly mít na program vliv)
Třída pracuje v kruhovém uspořádání. Ze strany školy je třeba zajistit takové prostory, kde je toto uspořádání možné a kde skupina svými aktivitami nebude rušit okolní třídy.
Hodnocení:
Hodnocení se žáky a pedagogem probíhá ústní nebo písemnou formou.
Elio v závěru realizace sepíše závěrečnou zprávu, ve které je sepsán průběh programu, náhled na skupinu a doporučení pro další práci se skupinou.
Další specifikace:
Program zohledňuje věková specifika třídy, počet žáků ve třídě, žáky se SVP, složení třídy dle pohlaví, národnosti aj.; zaměření programu je upravováno průběžně dle konkrétních potřeb tříd a vychází z úzké spolupráce s třídním učitelem, výchovným poradcem, školním psychologem.
Formy a metody práce:
- zážitková pedagogika, práce s příběhem, společná tvorba, diskusní a komunitní kruhy, rozehřívací hry, zpětná vazba
- aktivity zaměřené na spolupráci, komunikaci a toleranci, na prohloubení vzájemného poznání a sebepoznání, podporu skupinové identity
Lektoři programu:
- se třídou pracuje stálá lektorská dvojice
- lektoři splňují podmínky (SŠ vzdělání nebo alespoň započaté VŠ vzdělání v oblasti pedagogiky, psychologie či v dalších humanitních oborech; splněné interní vzdělávání Elio; účast na pravidelných intervizích a supervizích)
Role pedagoga v programu:
- podporuje se aktivní zapojení pedagoga do aktivit
- lektoři vždy předem sdělí třídnímu učiteli, do kterých aktivit je vhodné se zapojit, na které reagovat